artikel 461 wetboek van strafrecht

  • q10

    Ik heb op mijn erf een chalet staan dat ik verhuurd heb. Mijn erf is afgesloten met een bord met de tekst “verboden toegang, artikel 461 wetboek van strafrecht”

    Toch hebben vandaag 2 medewerkers van de sociale dienst zonder mijn toestemming mijn erf betreden. Zij hebben zonder mijn toestemming het hek geopend, weer achter zich gesloten en zijn de oprit opgelopen, op zoek naar de huurder van het chalet.

    Hoe sterk sta ik als ik aangifte doe bij de politie of nemen die mij niet serieus ?

    Bedankt voor de antwoorden.

  • rechter

    als je niets te verbergen hebt is er toch niets aan de hand.

    of teel je vreemde planten

  • marga

    ik was op de mercurisweg aan het vissen met vis verguning waar hij al 5 jaar vis een security kwam langs en zij je mag hier niet vissen wand dit is verbodenterrein er staan geen hekken en er staat ook niet dat je niet mag vissen dus mijn vraag is mag ik daar vissen of niet

  • marga

    marga Schreef:

    ——————————————————-

    > ik was op de mercurisweg aan het vissen met vis

    > verguning waar hij al 5 jaar vis een security kwam

    > langs en zij je mag hier niet vissen wand dit is

    > verbodenterrein er staan geen hekken en er staat

    > ook niet dat je niet mag vissen dus mijn vraag is

    > mag ik daar vissen of niet

  • jurihulp

    De politie zal je waarscheinlijk niet serieus nemen, aangezien die het vaak druk heeft met andere, meer ernstige delicten. Denk bijvoorbeeld aan diefstal en inbraak.

    http://www.jurihulp.nl

  • Harry

    LS,

    Indien het bord 461 Sr op blijkbare wijze (goed zichtbaar en leesbaar) is aangebrcaht en daarbij is uw erf omsloten en afgesloten middels een hek dan is er sprak van een ovetreding van artikle 461 strafrecht.

    Aangezien een ieder aangifte mag doen van een strafbaar feit (163 strafvordering) kunt u dit overwegen. De politie is vervolgens verplicht deze aangifte op te nemen(ook163 strafvordering).

    In veband met de belasting van het politieapparaat kunt u ook een klacht doen bij de instantie waar de twee genoemde ambtenaren van afkomstig waren.

    Succes

    Groet Harry

  • Jan Huggers

    Wanneer ik mijn auto op een parkeervak zet waar geen bedrijfsnaam of kenteken staat ,is het dan mogenlijk dat daar iemand een verbodsbord bij mag zetten met de opschrift van een takelwagen dat de auto weg gesleept kan worden???

    En nu is mijn vraag , is dat mogenlijk ? (de pakeervakken zijn niet met een afrastering,of achter een afgesloten poort)

  • Bas

    Je kan aangifte doen. Mocht de politie er werk van maken dan hebben de twee mederwerkers van verhuurder een probleem. Over het algemeen word dan de relatie er niet niet beter op. En je staat in je recht om het te doen ze mogen namelijk niet zomaar uw gehuurd stuk betreden.

    Het bordje met verboden toegang (voor onbevoegden) art. 461 wetboek van strafrecht levert niks extra op. Tenminste dat is mij zo uitgelegd door een beveiliger. Niemand mag zomaar je woning, grond of weet ik wat betreden zonder jou toestemming. Zelf heb ik een reserve-sleutel liggen voor mijn wonig bij buren, zelfs die mogen niet in mijn woning komen zonder dat ik daarvoor toestemming heb gegeven. En let daarin op ook een mondelinge toestemming is rechtsgeldig, maar zeer moeilijk te bewijzen.

    Kortom het indienen van een klacht bij de instantie waar de twee medewerkers in dienst zijn, is denk ik wel de beste optie. Doe dit schriftelijk en maak daarin kenbaar dat u hiervasn niet gediend bent. En wat de redenen van het binnen bringen is vna uw gehuurde object.

    Succes, Bas

  • David

    De oorspronkelijke vraag was: Mijn erf is afgesloten met een bord met de tekst “verboden toegang, artikel 461 wetboek van strafrecht” Toch hebben vandaag 2 medewerkers van de sociale dienst zonder mijn toestemming mijn erf betreden.

    Het lijkt mij dat het sterk van de situatie afhangt. Als je bv een brievenbus hebt binnen het gebied wat je met het bord art. 461 heeft begrenst dan zou de postbezorger/folderloper eerst toestemming moeten vragen voordat jouw brievenbus gevuld mag worden. Datzelfde geld voor bezoekers die zich bij jouw deur melden. Ook al moet daarvoor een tuinhekje oid geopend worden als dat de meest logische weg is dan is er niets verkeerds aan. Louter en alleen door de plaats van de brievenbus of deurbel geef je al toestemming om daar naartoe te gaan.

    Het word een ander verhaal als het op inbreken gaat lijken door bv over een twee meter hoog hek te klimmen, door een raam heen gluren om te kijken of er iemand thuis is enz. Maar dan kan je ook een beroep op artikel 138 (huisvredebreuk) doen. Waar art. 461 een overtreding is is art 138 een misdrijf….

    Q10, wees eens eerlijk en waar is het jouw om te doen. Er zijn vast wel vaker bezoekers geweest. En ik durf te wedden dat niemand daar toestemming voor heeft gevraagd. Anders had je deze vraag al eerder gesteld en niet gewacht tot (toevallig?) twee medewerkers van de sociale dienst iets in jouw ogen misdaan heeft.

    En euu rechter nog iets over jouw antwoord. Volgens jouw filosofie is iemand schuldig als hij/zij niet zijn onschuld bewijst. Het werkt in Nederland toch echt anders.

  • J.Spoor

    Hallo,

    Hierbij het volgende,

    Vorige week werd onze zoon en nog negen jongens bekeurd op grond van artikel 461.

    Ze stonden naast een supermarkt in een soort nis in de muur.

    Nu is mijn vraag geld art 461 niet alleen voor een veld of gebouw dat maar op een manier toegankelijk is?

    Bvd

    J.Spoor