artikel 461 wetboek van strafrecht

  • ffonz

    Beste Harry,

    Ik ben geen jurist, maar je opmerking over een hek, deed mij even verder zoeken. In de wet staat niets over een hek. En in jurisprudentie van Gerechtshof 's-Gravenhage staat: “De stelling van en namens de verdachte dat er een afsluitbare toegangspoort moet zijn, vindt geen steun in het recht.” (zoek op LJN: BJ8137).

    Alleen 461-bordjes lijken voldoende te zijn…

  • anoniem

    Voor een art. 461 WvS overtreding moet het duidelijk zijn dat iemand ergens niet mocht komen.

    Dat kan een bord zijn met teksten als verboden toegang, u bent hier niet welkom, etc. zijn.

    Als iemand 2 keer gesommeerd wordt te vertrekken levert dat ook een 461 overtreding op, zelfs op een open water.

    Een hek is zeker zinvol. Een hek maakt een stuk grond tot een besloten erf. Als iemand over een hek heen gaat is niet alleen sprake van een artikel 461 overtreding maar ook van een artikel 138 overtreding, waar zwaardere sancties op staan.

  • richard

    Hallo,

    vraagje, mijn huurbaas is zonder mijn toestemming mijn woning in gekomen en gewoon een beetje rond gesnuffeld.

    Mijn buurman woont in het zelfde huis daar moet ik de trap mee delen, die zij dat mijn huurbaas mijn woning is ingelopen en ook nog een tijdtje weg bleef.

    Moet ik aangiften doen ? hij heeft mij niets laten weten van zijn bezoek ! en mag dit zomaar zonder mijn toestemming ?

    MVG, Richard

  • Her van Eekelen

    L.S.

    Al enige tijd heb ik een discussie met een glazenwasser die de ramen van mijn bovenburen behandeld

    Daartoe moet hij bij mij zijn (niet gecertificeerde) ladder in mijn tuin zetten en betrapt dientengevolge iedere keer mijn pas geschoffelde tuin en diverse planten plat.

    Iedere keer als de man klaar is met zijn werk, heb ik de strepen op mijn raam van het lekwater.

    Ik heb de man daar op aangesproken en het resultaat was:“Ik wil het wel verhelpen, maar dat kost u wel geld”

    Ik heb de man diverse malen hier op aangesproken, maar kreeg alleen maar een grote mond. En hij zou het volgens hem (onder bedreiging) wel zélf uitmaken wat er plaats zou vinden.

    Ik heb inmiddels mijn erf afgesloten, maar mijnheer wenst zich daar niets van aan te trekken en komt ondanks mijn maatregelen tóch op mijn erf.

    Is een bord (Artr.461) genoeg, of moet ik andere maatregelen treffen?

    Wat kan ik daar tegen ondernemen, zonder in conflict te komen met diverse instanties?

  • Marcel

    ja rechter, dat is weer zo een typisch nederlandse k-opmerking! Als je niets te verbergen hebt is er ook niks aan de hand! Wat een mongool zeg! Waar zijn de wetboek artikelen dan voor nodig? Oh, dat is alleen als het de overheid goed uit komt… ik snap het al.

    bedankt voor je reactie

  • janny de vos

    halo

    ik ben 6 jaar lang door mijn schoonzoon zwaar mishandeld lichamelijk en geestelijk ik heb aangifte gedaan maar omdat er geen getuigen zijn word de zaak afgedaan wat kan ik hier nog aan doen ik ben geestelijk een wrak door al dit onrecht help mij

    grt janny

  • Jordi

    Je hebt geen bewijs voor het voorval. Bovendien kun je alleen bekeurd worden als je op heterdaad word betrapt door de politie of GOA (gemeentelijke opsporings ambtenaar)

  • har

    Het is iets simpeler dan alleen maar mag het of niet, via de door jouw geplaatste hek toegang tot het woonperceel van de huurder.

    Het uitkeringsinstantie heeft goa's opdracht tot onderzoek gegeven, ze mogen op het terrein tot aan de deur en eventueel in de ramen kijken, vuilnis mag pas als de bak, zak op de openbare weg bevindt. met een reinigingsambtenaar openen, als je een zogenaamde roepinstallatie bezit en hek aan de achterzijde te openen enof te sluiten is zijn ze strafbaar, ze kunnen de huurder via dit systeem benaderen, echter ligt het verder dan zeg 2 a 1o meter mogen ze gebruik van het pad maken tiot aan de deur, na sommatie van jullie zijde dienen weer naar de openbare weg te gaan.

  • harmen

    Je wordt nier serieus genomen.

    Je doet toch ook geen aangifte als iemand een pakje komt brengen aan de deur.

    Of iemand die bij wijze van spreken de ‘weg’ komt vragen…:S

    Succes!

  • Riccardo

    Tenzij dit in de “voor de nachtrust bedoelde” tijd was zijn ze, zonder een vordering van jou “rechthebbende” niet strafbaar. Wel als ze naar de vordering niet vertrekken. Niet sterk dus.

    Groet,

    een coördinator beveiliger in opleiding (18)