legitimatie

• Ilse

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje, maar ik weet niet of dit de juiste forum is om deze vraag te stellen.

Wij zitten met het volgende probleem: mijn moeder is aan het dementeren en zit sinds kort in een verpleegtehuis. Nu is het zo, dat door de jaren heen, haar rijbewijs en paspoort of is verlopen of is verloren gegaan. Kortom we hebben niets meer!!

Nu hebben sommig instantie's toch haar legitimatie nodig. Hoe kunnen wij, als kinderen de juiste weg bewandelen om toch aan haar legitimatie te komen??

Wie kan ons helpen?

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

• Ilse

Aanvullende vraag: Zijn wij genoodzaakt om langs de rechter te gaan, om dit te regelen of is er een andere weg?

Nogmaals groet.

• Ray

Hallo

Ik zit met bijna hetzelfde geval, mijn vader zit sinds kort ook in een verpleegtehuis en hij is ook aan het dementeren.

Ik ben via de kantonrechter bezig om zijn bewindvoerder te worden zodat ik namens hem kan handelen.

Maar ik zit wel met een probleem en ik hoop dat ik hier verder kan worden geholpen.

Het verpleegtehuis wil dat zij alle rechten krijgen over de bezittingen van mijn vader. Het gaat om een koopwoning die hypotheekvrij is en andere roerende goederen.

Groetjes,

Ray

• Ilse

Hallo Ray,

Hartelijk dank voor je reactie. Maar ik heb toch nog wel wat vraagjes voor je:

Is het uperhaupt wel mogelijk om via de kantonrechter, aan legitimatie van onze ouders te kunnen komen?

En hoe heb je de eerste stap genomen: heb je de kantonrechter gebeld of regelt een advocaat dit allemaal voor je?

Ik hoor graag weer iets van je.

Groet Ilse

• maria

Verpleeghuis rechten over bezittingen?????Ik vraag me af of een verpleegtehuis wel beheerder mag zijn van de eigendommen van een verpleegde.Dat kan immers leiden tot frauduleuse handelingen

.In ieder geval zou ik als kind nooit toestemming geven voor zoiets en ook niet een machtiging geven om zijn bankrekening te beheren.Als u bewindvoerder bent, kunt u zelf alle financiele handelingen voor uw vader doen en het verpleeghuis behoort eventuele rekeningen aan u te sturen.Uzelf kunt(en moet) de administratie voeren en die zo nodig aan de rechter ter inzage geven.

Maria

• Cor

Maria heeft gelijk, waarom zou het bejaardenhuis, het bezit gaan beheren.

Nooit doen.

Bij de rechtbank kan men verzoeken Mentor te worden, volgens mij niet zo dure procedure ( Plaatselijk kantongerecht) mogelijk kan het al met een eenvoudig verzoek. (bel even) voor meer informatie.

Ben je Mentor, kan je alles regelen. ( in iedergeval ben je gemachtigd aan te vragen)

met de bijbehorende beschikking zal ook wat makkelijk omgegaan worden met het afhalen van het paspoort of indentiteitsbewijs. ( blijft een probleem) of je moet de persoon in kweste mee kunnen nemen .+ ( machtiging rechtbank Mentor)

Kijk of het verstandig is ( overleg directe familie) om de financien ook te mogen regelen ( bij het mentorschap) volgens mij is de aanvraag bepalend wat je alle mag / of toe gemachtigd bent. En natuurlijk verantwoordelijk.

Vraag na ( van horen zeggen) ooit zelf mentorschap aan willen vragen voor een geestelijk gehandicapte jongen.

Misschien moet je de vraag op de site anders stellen.

Hoe krijg ik het recht ( een dementerende te vertegenwoordigen)

Succes en sterkte Cor

• keesje

Waarom bel je niet gewoon de plaatselijke rechtswinkel? Of loop eens een openbare bibliotheek binnen. Dit soort zaken komt zo vaak voor dat daar echt wel boeken over geschreven zijn.