geschil met boekhouder

• R. van Gasteren

Na het beeindigen van het bedrijf stond mijn vader een onaangename verrassing te wachten. Gebleken is dat de boekhouder onterecht btw heeft verrekend betreffende de huur van het pand.

Voordat de boekhouding verzord werd door deze boekhouder (van een gerenomeerd kantoor) is er geen btw verrekend. Deze boekhouder deed dit dus uit eigener beweging.

Hoogstwaarschijnlijk zal er een naheffing komen van ongeveer 15 jaar onterecht ingehouden btw. Naast het feit dat hiermee mogelijk de spaarcenten van mijn vader in gevaar komen, geeft de boekhouder niet thuis en wimpelt het af als zijnde de verantwoordelijkheid van mijn vader. Is dit wel zo?

Graag een reactie

• Cor

IIk heb u bericht al elders gezien.

Ik weet niet wat de B.T.W.per jaar was.

voorbeeld:

stel aanspraak vordering nu b.t.w over 6 jaar = € 100.000,- ( niet afgedragen)

aanspraak max 6 jr = de overige 9 jaar was de B.T.W inkomen

Ging het in het bedrijf (b.v) of prive

ontvangen in prive betaalde je vader ib = moet hersteld worden stel 42% valt het mee ( was het prive belegging) = slechts 4% betaald ( excl vrijstellingen)

Heeft de B.V. het ontvangen is al een aanzienlijk bedrag vpb betaald.

Als er nog een belasting reserve in de b.v. zit is de boete aftrekbaar.resulteert in dan in teruggave.

Kortom de soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend, wel de boekhouder aansprakelijk stellen ( rechtsbijstand hoop ik)

Heel veel aannames, cq onvoledige informatie geeft gauw een verkeerd beeld

voorgaande is slechts bedoeld als voorbeeld.