klanten wegplukken

• Els

Deze vraag stel ik voor een bedrijf van een kennis (meubelbeklederij).

Een van de werknemers van dat bedrijf heeft ontslag genomen en is nu een soortgelijk bedrijf voor zichzelf begonnen. Niets aan de hand, concurrentie is gezond.

Het punt is nu echter dat hij alle klanten van het bedrijf van mijn kennis opbelt met de mededeling dat hij hetzelfde werk goedkoper kan verrichten met het doel de klanten van zijn voormalige werkgever weg te “plukken”.

Mag dit? Wat kan mijn kennis hiertegen ondernemen?

Alvast dank voor een reactie!!!

Met vriendelijke groet Els

• Mr. R.A. de Graauw

Als er een concurrentiebeding is opgenomen in zijn (voormalige) arbeidscontract mag het niet op grond van die bepaling (komt veel voor). Als het goed is, is er in dat geval ook een sanctionering opgenomen.

Is er geen concurrentiebeding, dan kan het ook ongeoorloofd zijn afhankelijk van de omstandigheden. Indien er misbruik wordt gemaakt van speciale kennis (adressen etc) die via de vroegere baan bekend zijn, kan dit grond opleveren een verbod en schadevergoeding te vorderen.

Succes!

Mr. R.A. de Graauw

www.degraauw.com/LegalServices/

• Els

Bedankt voor de reactie.

Omdat het betreffende bedrijf nog nooit iets soortgelijks heeft meegemaakt en (te) goed van vertrouwen was, bestaat er waarschjinlijk nog geen concurrentiebeding.

Ik denk dat dat overigens een zeer goed punt voor de toekomst is!!

Met vriendelijke groet, Els

• Mr. R.A. de Graauw

Ja, het is inderdaad belangrijk om vooraf zaken reeds goed te regelen, daar kunnen veel problemen mee voorkomen worden.

Ondanks het ontbreken van het beding is het wel mogelijk om een brief te schrijven waarin gesommeerd wordt de (onrechtmatige) handelingen te staken. Ik kan desgewenst (indien het voor veel problemen zorgt) wel zo'n briefje opstellen. Is binnen een uur klaar, dus kost ook niet veel. Misschien dat het helpt…

Succes ermee verder!

Mr. R.A. de Graauw

www.degraauw.com/LegalServices/

• Els

Geachte heer de Graauw,

Opnieuw harteljk dank voor uw hulp! Het vermoeden bestaat inmiddels dat deze ex werknemer inmiddels deze werkzaamheden heeft gestaakt. Mocht ons alsnog ter ore komen dat hij opnieuw de klanten van onze kennis aanspreekt, dan zal ik u zeer zeker om hulp vragen! Ik heb uw website inmiddels in mijn faforieten geplaatst voor het geval dat!

Hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,

Els