a.o.bepaalde tijd automatisch verlengd?

  • Toon

    Een kennis van me werkt op basis van een contract voor bepaalde tijd, is 01-01-05 begonnen heeft een overeenkomst die eindigt op 09-07-05, nou geeft zijn werkgever aan op 21-06-2006 dat de arbeidsovereenkomst niet verlengd word, mijn kennis is daar zeer verbaasd over omdat die in de veronderstelling was dat zijn contract al overgegaan was in onbepaalde tijd, er is na de bovenvermelde eerste overeenkomst nooit meer een overeenkomst vast gelegd, de werkgever oordeelt echter dat de 1e overeenkomst 2x automatisch stilzwijgend voor eenzelfde periode wordt verlengd.

    wie weet hoe het zit, is het nu onbepaalde tijd, of heeft de werkgever gelijk en is het 2x stilzwijgend verlengd???

  • Mr. R.A. de Graauw

    Er mag (maximaal) stilzwijgend twee keer verlengd worden en een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd wordt inderdaad gekenmerkt door het feit dat de overeenkomst aan het einde van die periode van rechtswege kan eindigen.

    Het kan echter zo zijn dat er op grond van bijvoorbeeld een beding in de overeenkomst of de omstandigheden van het geval (verklaringen) niet stilzwijgend op dezelfde wijze voor dezelfde tijd is verlengd. Dan zou ik de overeenkomst moeten zien en de omstandigheden kennen om te kunnen adviseren. Zo lijkt het er, conform de wettelijke hoofdregeling, echter op dat uw kennis pecht heeft helaas.

    Succes!

    Mr.R.A. de Graauw

    www.degraauw.com/LegalServices/