Internetleed

  • Do

    Half juli kocht ik bij een internetbedrijf een stofzuiger en betaalde deze vooruit via iDeal. Dat vooruit betalen leek mij niet zo gek, want het bedrijf had tientallen goede recenties op Kieskeurig, had een zorgvuldig onderhouden en informatieve website, stond keurig ingeschreven bij de KvKF en vermelde het handelsadres. Levering zou binnen 7 dagen geschieden. Lekker handig: thuis bezorgd en relatief goedkoop (? 229). Via e-mail ontving ik een keurige aankoopbevestiging met leveringsvoorwaarden.

    Omdat ik begin augustus nog niets had gehoord, zocht ik contact met het bedrijf via e-mail. Het antwoord bestond uit een keurig geformuleerde verontschuldiging en het argument dat de stofzuiger tijdelijk niet te leveren was door de groothandel. Het leveringsprobleem zou slechts korte tijd duren. De e-mail bevatte de naam van de afzender.

    Eind augustus begon ik me toch op te winden en zocht telefonisch contact. Het antwoordapparaat meldde dat de eigenaar ziek was en tijdelijk niet in staat om de bedrijfsvoering voort te zetten. Er werd geen werkende gelegenheid geboden om een bericht achter te laten in een voicebox.

    Dit was voor mij een reden om de kijken of ik een privé telefoonnummer kon achterhalen van de persoon uit de e-mail. Dat leek te lukken, maar het bleek familie van een uitzendkracht die in augustus bij het bedrijf gewerkt heeft. Ook de persoon aan de telefoon verkeerde (toevallig) in een vergelijkbare positie: ze had onlangs een magnetron gekocht bij hetzelfde internetbedrijf, een niet werkende magnetron ontvangen die vervolgens zou worden omgeruild. Ook niets meer gehoord daarna…

    Dit was voor mij een reden om per e-mail en per post de aankoop van de stofzuiger te annuleren, omdat de maximale leveringstermijn van 30 dagen was verstreken (Wet Kopen op afstand uit 2001). Jullie raden het al: geen enkele reactie.

    Mijn indruk is dat het hier een eenmanszaak betreft waarvan de eigenaar serieus ziek is geworden. Een privéadres van deze eigenaar heb ik niet en de vrouw van de magnetron wil mij het telefoonnummer van haar als uitzenkracht werkende familielid niet geven, want die werkt daar niet meer…

    Welk advies kunnen jullie mij geven hoe verder te handelen? Hoe krijg ik op zo kort mogelijke termijn mijn geld terug of de stofzuiger geleverd?

  • FischerPieter

    Mijn indruk is dat het hier een eenmanszaak betreft waarvan de eigenaar serieus ziek is geworden. Een privéadres van deze eigenaar heb ik niet

    Via 0900-1234567 (KvK) kun je als je de naam of de postcode van het bedrijf hebt gewoon het woonadres van de eigenaar opvragen.

    Succes ermee.