De oorspronkelijke vraag was: Mijn erf is afgesloten met een bord met de tekst “verboden toegang, artikel 461 wetboek van strafrecht” Toch hebben vandaag 2 medewerkers van de sociale dienst zonder mijn toestemming mijn erf betreden.
Het lijkt mij dat het sterk van de situatie afhangt. Als je bv een brievenbus hebt binnen het gebied wat je met het bord art. 461 heeft begrenst dan zou de postbezorger/folderloper eerst toestemming moeten vragen voordat jouw brievenbus gevuld mag worden. Datzelfde geld voor bezoekers die zich bij jouw deur melden. Ook al moet daarvoor een tuinhekje oid geopend worden als dat de meest logische weg is dan is er niets verkeerds aan. Louter en alleen door de plaats van de brievenbus of deurbel geef je al toestemming om daar naartoe te gaan.
Het word een ander verhaal als het op inbreken gaat lijken door bv over een twee meter hoog hek te klimmen, door een raam heen gluren om te kijken of er iemand thuis is enz. Maar dan kan je ook een beroep op artikel 138 (huisvredebreuk) doen. Waar art. 461 een overtreding is is art 138 een misdrijf….
Q10, wees eens eerlijk en waar is het jouw om te doen. Er zijn vast wel vaker bezoekers geweest. En ik durf te wedden dat niemand daar toestemming voor heeft gevraagd. Anders had je deze vraag al eerder gesteld en niet gewacht tot (toevallig?) twee medewerkers van de sociale dienst iets in jouw ogen misdaan heeft.
En euu rechter nog iets over jouw antwoord. Volgens jouw filosofie is iemand schuldig als hij/zij niet zijn onschuld bewijst. Het werkt in Nederland toch echt anders.