Wij hebben een huis gekocht.

Alvorens we het voorlopig koopcontract hebben getekend hebben we een bouwtechnisch onderzoek laten doen. Met name omdat er in het huis een grote zwarte vochtvlek zit bij een schoorsteen in een hoek van een slaapkamer. Als je de die kamer binnenkomt zit de vlek achter de geopende deur. Nu heb ik dit onderzoek laten door een erkend bureau die in heel Nederland zit verspreid. Het dak was okee, de loden waren okee etc., dus dachten wij dat het een oude vlek was. En heb inmiddels betaald en de drie dagen bedenktijd zijn ook om. (Helaas ben ik niet bij niet onderzoek geweest).

Afgelopen vrijdagmiddag en zaterdagochtend hebben wij even de sleutel van het huis gekregen, om wat dingen op te meten. Tot onze verbazing was het rondom de vochtvlek erg nat. En concludeerde we houtworm in de trap naar de kelder. Na nog eens heel goed het rapport te bekijken, lees ik tot mijn verbazing dat er geen vochtplekken zijn geconstateerd in de wanden! En over houtworm in de keldertrap wordt ook niets vermeld.

Ik heb hierna het keuringsbureau gebeld en hij zei dat hij geen vochtvlek heeft gezien. Na foto's te hebben gemaild, was zijn reactie, o die zwarte vlek. Die heb ik gezien, maar voelde droog aan en dan wordt er geen melding van gedaan. En de houtworm heeft hij niet gezien, sorry.

Nu heb ik ook wat andere bureau's (van dezelfde instantie) gebeld, met de vraag wat zij doen als ze een ‘droge’ vochtvlek constateren. Zij proberen wel de oorzaak te achterhalen en er wordt een vocht meter opgezet. En er wordt zeker melding gemaakt in het rapport.

Maar nu? Waar sta ik nu met mijn rechten?

Wat kan ik van hun eisen?