Mijn moeder is sinds een jaar of drie op genomen in een geriatrische instelling vanwege Alzheimer en ik het niet meer kon opbrengen voor haar te zorgen daar de stress en spanningen mij teveel werd.

Een jaar daarvoor is mijn vader overleden en daarna heb ik ca. een jaar voor mijn moeder gezorgd 24 uur per dag. Toen zij werd opgenomen werd bepaald dat ik haar zaakwaarnemer zou zijn aangezien ik al die tijd haar mantelzorger was en als enige van de kinderen naar mijn moeder omkeek terwijl de rest van de kinderen mij lieten stikken en eigenlijk al jarenlang geen kontakt meer hadden met mijn moeder.

Nu is het zo dat mijn moeder geen begrafenis verzekering had en dat ik sinds haar opname geld voor haar heb gespaard om bij een eventueel overlijden de begrafenis te kunnen bekostigen.

Nu koop ik regelmatig dingen voor mijn moeder als zij iets nodig heeft, kwa kleding, makeup en algemene verzorging maar daarnaast blijft er genoeg over om op te sparen.

Nu verwacht ik niet dat mijn moeder op korte termijn weg komt te vallen en haar geld gaat natuurlijk gewoon door.

Aangezien mijn broer, zus en ik totaal gebrouilleerd zijn en de onderlinge familiebanden erg verstoord zijn en zij nauwelijks tot NIET naar mijn moeder omkijken vraag ik me af wat er moet gebeuren met het geld van mijn moeder wanneer zij komt te overlijden. Ik vind niet dat mijn broer en zus ergens recht op hebben daar zij jarenlang mijn moeder hebben genegeerd en gedaan alsof zij niet eens bestond maar ik weet ook dat volgens de wet elk kind recht heeft op zijn of haar kindsdeel.

Er moet het een en ander geregeld worden maar aangezien mijn moeder vanege haar Alzheimer nergens meer over mag beslissen en dus geen bevoegdheden meer heeft weet ik niet zo goed hoe ik deze zaak moet aanpakken.

Ik vraag me dus af of ik een notaris in de hand moet nemen die mij helpt het een en ander op papier te zetten en dingen vast te leggen zodat er na haar overlijden geen financiele problemen en problemen met de andere kinderen zullen ontstaan en er een eindeloos getouwtrek zal ontstaan vanwege het geld dat zij heeft achter gelaten!

Ik weet dat hoe sneu het ook klinkt en dat ieder kind toch recht heeft op zijn of haar deel maar mijn broer en zus hebben niets anders gedaan dan mijn moeder haar hele leven vernederen en belachelijk maken vanwege bepaalde ongemakjes die zij had vanwege overgewicht, incontinentie en andere lichamelijke ongemakken, er is haar heel veel pijn aangedaan door haar éigen kinderen en ik wil niet dat zij aanspraak maken op eventuele gelden die vrij zouden komen na haar overlijden omdat ik hen dat gewoonweg niet gún.

Mijn vraag is nu, wat moet ik doen? Waar kan ik terecht voor een gedegen advies en waar moet ik heen om bepaalde dingen te laten vastleggen?

Met vriendelijke groet,

Zohra