schoolreisje

  • kapacha

    Mijn zoon van 10 jr is begin Juni 2008 op schoolreisje geweest. Tijdens dit schoolreisje heeft hij een metale of ijzeren hoepel tegen zijn gezicht aangekregen. Dit werd gedaan door een klasgenote. De eerste hulp is verleend door medewerkers van het bedrijf waar ze waren en naderhand door een EHBO-er van school. s'Avonds bij thuiskomst is ons als ouders niet verteld. Het is dat onze zoon hierover begon. Ik heb gekeken, en zag dat zijn tandvlees was opgezet en iets wat op een scheurtje leek in zijn tandvlees. De volgende dag op school heb ik gelijk de juffrouw aangesproken, over het hoe en waarom.De juffrouw zei, dat het een ongelukje was en dat het meeviel. Na dit gesprek heb ik een tandarts gebeld, en konden wij de volgende dag terecht. s'Middags na schooltijd heb ik de juffrouw aangesproken over wie ik aansprakelijk kon stellen voor de schade. Volgens de juffrouw was het per ongeluk gegaan en kon er niemand aansprakelijk worden gesteld. Ik heb mijn voet stijf gehouden en na vele discussies werd ik doorgestuurd naar de adjunct- directeur van de school. Die had geen tijd voor mij, dus werd ik doorgestuurd naar de directeur van de school. Maar voordat ik deze directeur kon spreken, had Juffie haar zegje eerst gedaan. De directeur begon ook meteen met: Ja de juffrouw heeft me verteld dat ze fout is geweest om u niet in te lichten. En wie er aansprakelijk is weet ik niet. Dat zal ik voor u uitzoeken.Dat hoort u nog van mij. De volgende dag zijn we bij de tandarts geweest en uit het onderzoek blijkt dat de tanden alnog kunnen afsterven, en dat de wond 2 mnd nodig heeft om te genezen. En bij pijn meteen terug naar de tandarts. (Omdat zijn tandvlees vanaf zijn boventanden tot halverwege zijn lip gescheurd was en de kaak blauw). Twee dagen na het gesprek met de directeur van de school, vertelde deze directeur dat de school aansprakelijk was. En dat de papieren voor de verzekering door de juf zouden worden ingevuld. En daarna moest ik de papieren ondertekenen. Nu kreeg ik zaterdag 28 Juni 2008 een bericht van de schoolverzekering. Waarin staat dat bij tandheelkundige kosten maximaal 1.000,00 Euro ( indien niet elders gedekt) wordt vergoed. Nu komt mijn vraag: Als mijn zoon zijn tanden wel dood gaan ( blauw worden) en hij heeft namaak tanden nodig, en de rekening word duurder als 1.000,00 Euro. Bij wie kan ik dan het resterende bedrag verhalen? En mag ik kilometervergoeding vragen voor de auto voor het op en neer rijden naar de tandarts? ( is toch 10 km per keer een enkele reis.) Ben er ondertussen al drie keer geweest, en dan komt er half augustus nog een keer bij, omdat ze dan weer foto's en controle van de tanden gaan doen.

    Hopenlijk heeft iemand advies voor mij.

    Met vriendelijke groet,

    Kapacha

    p.s. De juf houd nog steeds vol, dat het alleen een tand door zijn lip is geweest. En het viel wel mee. De directeur van de school heeft de verwonding gezien, en die schrok wel eigenlijk.

  • Sjapap

    Hallo,

    Wat naar dat een schoolreisje zo gelopen is. In mijn ogen heeft de juf idd fout gehandeld door niet te melden dat er iets voorgevallen is. Dat de juf geen juiste “diagnose” gesteld heeft mag u haar niet kwalijk nemen, het is aan u om naar de tandarts te gaan als de klachten aanhouden. Dat u boos bent omdat de juf dacht dat het niet ernstig was kunt u haar niet verwijten, zo gebeuren er tientallen kleine ongevalletjes per jaar op een school.

    Een school is tot op zekere hoogte aansprakelijk voor de kinderen.

    In uw geval:

    # Het letsel is toegebracht door een andere medeleerling.

    # Nu is de vraag of dit gebeurd is na onjuiste instructie of onvoldoende toezicht van de leerkracht? –> dit lijkt me niet het geval, natuurlijk is dit zeer context afhankelijk maar over het algemeen zijn de situaties tijdens schoolreizen redelijk “vrij” en kan men van een leerkracht niet verlangen ieder kind continu in de gaten te houden (hoe oud zijn de kinderen?)

    # Is de leerkracht toch aansprakelijk (verwijtbaar gedrag) dan heeft de school van de juf hier waarschijnlijk een verzekering voor.

    # Is de juf niet aansprakelijk dan kan het gebeuren waarschijnlijk verhaald worden op de wa-verzekering van de veroorzaker (kind dat de hoepel gooide).

    In uw geval zou ik dus contact opnemen met de school, informeren naar de “dader” en via zijn verzkering proberen te claimen. Als je dit een beetje normaal weet te brengen dan werken ouders vaak welwillend mee.

    Wat vreemd is is dat de school al aangeeft te willen betalen (+ brief van maximaal 1000 euro). In dat geval lijkt de school al de fout toe te geven (dus fout van juf). Bedragen boven de 1000 zou ik bij de school neerleggen. In hoe verre je kunt claimen weet ik niet.

    Succes

  • kapacha

    Okee Sjapap , bedankt voor je antwoord. Weet nu waar ik aan toe ben.

  • pip

    > heeft me verteld dat ze fout is geweest om u niet

    > in te lichten. En wie er aansprakelijk is weet ik

    > niet. Dat zal ik voor u uitzoeken.Dat hoort u nog

    > van mij. De volgende dag zijn we bij de tandarts

    > geweest en uit het onderzoek blijkt dat de tanden

    > alnog kunnen afsterven, en dat de wond 2 mnd nodig

    > heeft om te genezen. En bij pijn meteen terug naar

    > de tandarts. (Omdat zijn tandvlees vanaf zijn

    > boventanden tot halverwege zijn lip gescheurd was

    > en de kaak blauw). Twee dagen na het gesprek met

    > de directeur van de school, vertelde deze

    > directeur dat de school aansprakelijk was. En dat

    > de papieren voor de verzekering door de juf zouden

    > worden ingevuld. En daarna moest ik de papieren

    > ondertekenen. Nu kreeg ik zaterdag 28 Juni 2008

    > een bericht van de schoolverzekering. Waarin staat

    > dat bij tandheelkundige kosten maximaal 1.000,00

    > Euro ( indien niet elders gedekt) wordt vergoed.

    > Nu komt mijn vraag: Als mijn zoon zijn tanden wel

    > dood gaan ( blauw worden) en hij heeft namaak

    > tanden nodig, en de rekening word duurder als

    > 1.000,00 Euro. Bij wie kan ik dan het resterende

    > bedrag verhalen? En mag ik kilometervergoeding

    > vragen voor de auto voor het op en neer rijden

    > naar de tandarts? ( is toch 10 km per keer een

    > enkele reis.) Ben er ondertussen al drie keer

    > geweest, en dan komt er half augustus nog een keer

    > bij, omdat ze dan weer foto's en controle van de

    > tanden gaan doen.

    > Hopenlijk heeft iemand advies voor mij.

    > Met vriendelijke groet,

    > Kapacha

    > p.s. De juf houd nog steeds vol, dat het alleen

    > een tand door > verwonding gezien, en die schrok wel eigenlijk.