Hallo,

Ik ben op zoek naar wat advies!

Sinds 2 jaar ben ik gescheiden en mijn ex-man bewoont nog altijd een woning waarvoor ik ook hoofdelijk aansprakelijk ben.

De woning is aangekocht in een periode waarin het nog ging tussen ons. De woning zou 8 maanden later pas opgeleverd worden. Ergens in die 8 maanden is de situatie tussen ons stuk gelopen en ben ik vertrokken. Mijn ex wilde perse toch het nieuwe huis gaan bewonen. Ik heb geweigerd te tekenen voor een huis dat ik nooit zou gaan bewonen. Helaas heb ik me laten intimideren door mijn ex-man en ben toch akkoord gegaan met tekenen.

Duidelijke afspraken gemaakt in het convenant. De woning wordt aan mijn ex-man toebedeeld. Aangezien er geen overwaarde is, hoeft hij mij ook niet uit te kopen. Hij hoeft me geen partner-alimentatie te betalen, de inboedel mag hij houden, geen kinderen in het spel. Twee maanden na inschrijving van de echtscheiding, zou hij de woning op zijn naam laten zetten. Hij zijn huis, ik niet meer hoofdelijk aansprakelijk. Er gebeurde niets.

Via een vriendin vernam ik dat mijn ex-man zijn baan was kwijt geraakt. Ondanks een meldingsplicht heeft mijn ex-man verzuimd mij hiervan op de hoogte te brengen. Hierop ben ik gaan bellen met de hypotheekverstrekker en heb de situatie uitgelegd en gevraagd of de hypotheek toch nog wel netjes betaald werd. Dit was helaas niet het geval. Mijn ex-man had reeds een achterstand van 3 maanden en was niet telefonisch bereikbaar. Een BKR lag al te wachten maar werd dankzij mijn telefoontje gelukkig opgeschort.

Nadat ik het juiste nummer kon geven is er opnieuw contact opgenomen met mijn ex-man om een betalingsregeling te treffen. Deze regeling liep tot dec 2008 en mijn ex had de achterstand toen volledig ingelopen. In januari 2009 verzuimde hij opnieuw een termijn te betalen. Tegen een vriendin meldde hij niet van plan te zijn de woning op zijn naam te laten zetten en tegen diverse familieleden liet hij blijken mij ‘financieel kapot te zullen maken’.

Ik heb informatie ingewonnen bij een advocaat die aanstuurde op het nakomen van de gemaakte afspraken in het convenant.

Hierop zijn er wat brieven gestuurd met het verzoek dit alsnog te regelen.

Mijn ex weigerde het huis te verkopen en heeft geen draagkracht de hypotheek over te laten schrijven. Zijn brieven stonden vol intimiderende taal.

Vervolgens heb ik een brief laten sturen waarin ik mijn ex de ruimte bood om financieel orde op zaken te stellen. Even rust.

Inmiddels zijn we weer een jaar verder en nog altijd is er geen teken van leven geweest. De huizenmarkt ligt plat dus een verkoop van de woning zal niet gemakkelijk zijn. De hypotheekverstrekker kan sneller overgaan tot veiling, met alle financiële gevolgen van dien. Dit heeft mij ervan weerhouden om actie te ondernemen.

Maar ik wil graag door met mijn leven. Ik kan geen ander huis kopen en de hele affaire hangt als een donderwolk boven mijn hoofd. Ik gun mijn ex zijn huis en nieuwe start, maar na bijna 2 jaar méér tijd dan afgesproken wil ik dit hoofdstuk eindelijk afsluiten. Desnoods met schuld.

Wat kan ik doen? Wat kan ik verwachten?