Vraag over Algemene Voorwaarden

  • Elby

    Wie heeft kennis van het volgende : ??

    Als je een webshop hebt in handgemaakte artikelen en je verkoopt bijvoorbeeld een zelfgemaakt houten beeldje.

    Stel de klant verwondt zich zo erg aan een loszittende splinter, dat het een zeer ernstige verwonding is en hij wil een schadevergoeding.

    Als je dan in je algemene voorwaarden hebt staan dat je niet aansprakelijk bent voor dit soort schade, ben je dan als webshop voldoende gedekt.

    Of is dat helemaal niet rechtsgeldig als je dat zo in je algemene voorwaarden zet en moet je daarom een aansprakelijkheidsverzekering nemen?

    Heeft iemand een idee of ervaring hiermee?

    B.v.d.

  • Pieter Knabben

    Reactie: Als u hand gemaakr beeldjes verkoopt ga ik ervan uit dat die keurig verzorgd en afgewerkt zijn. Ik ga er niet van uit dat u een ruw product verkoopt waar iemand zich aan kan verwonden. Ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen. Wacht maar af of er een juridische procedure tegen u wordt gestart dan ik het nog tijd genoeg om u te verdedigen. Zomaar een schade vergoeding eisen op basis van een splinter is absurd.

    Ik hoop dat u hier iets mee kunt,

    Pieter Knabben

  • jurihulp

    Het is wel geldig als je zoiets in de algemene voorwaarden stopt en ook wel aan te bevelen. Algemene voorwaarden kunnen alleen achteraf vernietigd (weggehaald) worden als het onredelijk bezwarend is voor de wederpartij. Denk bijvoorbeeld een loterij die zegt dat alleen mensen in Rotterdam (en niet Amsterdam) hun prijs mogen komen ophalen.

    Zo'n algemene voorwaarde is niet onredelijk bezwarend en dus altijd geldig.

    Algemene voorwaarden moeten ook ter hand gesteld worden bij het sluiten van een overeenkomst:

    http://docs.google.com/gview?a=v&q=cache:qV9bcN_b0jEJ:www.consumentenautoriteit.nl/dsresource%3Fobjectid%3D5567%26type%3Dorg+burgerlijk+wetboek+algemene+voorwaarden&hl=en

    Zie artikel 232-234 burgerlijk wetboek Boek 6

    http://www.jurihulp.nl/