Meineed

  • Ronald de Boer

    Ben er sinds kort achter dat agenten meineed hebben gepleegd door in het procesverbaal leugens te schrijven in deze zaak ben ik vrijgesproken gebrek aan bewijs wat onjuist is omdat er geen bewijs kan zijn, omdat ik onschuldig ben. De zaak speelde eind jaren 90 en ik ben ervan overtuigd dat de agenten meineed hebben gepleegd. Kunnen zij nog vervolgd worden?

  • jurihulp

    Gebrek aan bewijs betekent niet dat u niet onschuldig bent of wel schuldig of een klein beetje.

    Het betekent alleen wat het woord al zegt; er is een gebrek aan bewijs. Indien u onschuldig bent zal er vaak ook een gebrek zijn aan bewijs zijn.

    De rechter weet namelijk nooit of u echt schuldig bent of onschuldig. Hij kijkt naar het bewijs en acht het feit onbewezen. Hij gaat er als het ware vanuit dat u onschuldig bent en niet gestraft hoeft te worden aangezien er geen bewijs is om te bewijzen dat u het gedaan heeft. Of u echt schuldig of onschuldig bent nogmaals weet hij niet.

    Als iemand wordt vervolgd kan het ook zijn dat er wel voldoende bewijs is, maar dat hij desontdanks toch niet vervolgd wordt omdat er sprake is van een strafuitsluitingsgrond (bijvoorbeeld noodweer); Dit betekent er van vervolging wordt afgezien aangezien hij in deze situatie wel zo moest handelen (deed niets verkeerd).

    http://www.jurihulp.nl/