Mijn dochter dreigt door huurachterstand haar huis te worden uitgezet. De scheiding van haar man is deels daar aan debet ook haar eigen onoplettendheid is daar ook oorzaak van. Op korte termijn moet zij voor de rechtbank verschijnen. Ik heb contact opgenomen met de betreffende deurwaarder en aangegeven dat ik een substantieel deel van de huurachterstand voor mijn rekening wil nemen.
De achterstand is inmiddels opgelopen tot 5400 euro. Ca. 2500 kan ik op korte termijn betalen maar ik wil eerst de scheiding afwachten want een deel van de huurachterstand is gezamelijke schuld die nog gedeeld moet worden.
Ik heb aangegeven dat dit bedrag gestort kan worden als ik de garantie krijg dat mijn dochter voorlopig met haar 3 kinderen kan blijven wonen. Ook de sociale dienst van de gemeente zal op 21 januari een gesprek met alle belanghebbenden voeren, dus sociale dienst, maatschappelijk werk, sociale raadsvrouw enz want een groot aantal onderwerpen worden niet of deels opgepakt maar iedereen werkt langs elkaar heen.
Van de deurwaarde krijg ik geen medewerking althans niet de zekerheid waar ik op uit ben: blijven wonen waar ze nu woont. Van de rechtbank heb ik gehoord dat de zitting enkel tot doel heeft na te gaan of de dagvaardingstekst inhoudelijk klopt terwijl de rechter geen uitspraak doet aangaande huisuitzetting en de gevolgen daarvan.
Als leek kijk ik tegen dit soort zaken nogal vreemd tegenaan. Uiteindelijk zal het niet uitmaken of ik de gehele schuld voor mijn rekening zal en moet nemen. Ik wil van de eisende partij een basiszekerheid die zij mij niet kunnen of willen geven.
Anderszijds begrijp ik dat als iemand schulden maakt, om welke reden dan ook, deze terugbetaald moeten worden. op zich heb ik daar ook geen problemen mee ondanks het feit dat ik daar dan voor op moet draaien maar dat is mijn persoonlijk probleem dat ik dan met mijn dochter zal moeten oplossen.
Kan iemand mij hierin advies geven?