Kopie ID bewijs of Rijbewijs opsturen naar een website

  • bright

    Deze vraag kwam bij me op toen ik wat surfend op het net een site tegenkwam voor adults. Je kon daar gewoon een account aanmaken maar als je meer wil moet je een kopie van je id kaart of rijbewijs o.i.d. opsturen i.v.m. leeftijd check. Nu is die leeftijds check natuurlijk een goed ding alleen vraag ik me af of je kopie's van de id kaart of rijbewijs zomaar mag opsturen ?

  • nico nico

    Of je een rijbewijs/ID kaart volgens de wet zomaar mag kopiëren en opsturen wil ik in het midden laten, maar erg dom zou het wel zijn.

    Er tal van voorbeelden bekend, waarbij een kopie van een rijbewijs/paspoort/ID kaart werden misbruikt om abonnementen, leningen etc. op andermans naam af te sluiten.

    Het is één van de grootste oorzaken m.b.t. identity theft.

    Dus als je wil solliciteren om jezelf in de problemen te brengen, dan moet je vooral een kopie van een ID kaart of rijbewijs opsturen naar iemand die je via het internet kent.

    Mocht je toch van mening zijn dat je dat perse wil, schrijf dan tenminste duidelijk op de de kopie (een stukje over je foto heen bijv.) dat het een kopie is, en voor welke organisatie de kopie is bedoelt.

    Op die manier wordt het een stuk lastiger voor mensen om de kopie voor andere doeleinden te gebruiken.