Graag jullie advies/ideeen bij het volgende:

Mijn ex en ik hebben 4 jaar geleden een huis gekocht en gaan uit elkaar. Huis staat te koop. Vraagprijs is iets hoger dan hypotheekwaarde dus dikke kans dat we verlies maken.

We waren niet getrouwd, alleen samenlevingscontract met vermelding dat ik spaargeld heb gebruikt om het huis te kopen, ex niet. Dus als we verlies maken, krijg ik minder spaargeld

terug en moet ik helft bij ex terugvragen.

Probleem is dat mijn ex geen geld heeft, hij zegt dat ik gewoon pech heb. Oke als hij hiervoor een goede reden zou hebben, kan ik me erbij neerleggen. Mijn ex heeft netto een salaris

van 300 euro hoger dan het mijne. Kosten van ons huis betaalden we allebei half-half dus ex hield dus 300 euro over voor zichzelf. Hij heeft niet gespaard, hij is namelijk gokverslaafd.

Dat is ook de reden dat we uit elkaar gaan maargoed da's een ander verhaal.

Hoe kan ik - bij verkoop van ons huis - de helft van de schuld van mijn ex terugkrijgen als hij zegt dat hij niks heeft? Ik kan hem niet dwingen om een persoonlijke lening te regelen om

mij terug te betalen? Hoe werkt het met zo'n vorderingen?

Wij verdelen de inboedel ook half/half. Ik kan misschien beslag leggen op zijn gedeelte zodat ik meer inboedel heb maar eigenlijk zit ik niet echt te wachten op zijn bankstel etc….

Ook zal dat in totaal waarschijnlijk toch minder waard zijn dan de schuld die hij terug zou moeten betalen.

Alvast bedankt allen voor het meedenken!